ديمومة: المؤتمر

Shifting Grounds: The Symposium

في أوائل آب 2022، دعت مجموعة تقارب عن بعد الفنية ممثلي المؤسسات الفنية والثقافية الأردنية لمؤتمر يناقش أساليب الاستدامة البيئية في القطاع المحلي. حضر ممثلون عن المؤسسات المختصة في الفنون البصرية والموسيقى والأفلام والمسرح والسياحة والتعليم والمنظمات الدولية غير الحكومية من قطاعي الخاص والعام، وركزوا في مناقشاتهم على أهمية إيجاد الأساليب الضرورية والمستدامة لربط عالم الفن المحلي بالأرض، وإعادة النظر في الأساليب المتبعة في تنظيم الأحداث العامة للمؤسسة وكذلك داخلياً في وعيها البيئي من خلال عملها اليومي

 قادت خبيرة الزراعة البيئية السيدة إلهام العبادي، والتي تقيم في قرية البيوضة، المشاركين من خلال عدد من الأنشطة والمناقشات على مدار اليوم. شاركت إلهام تجربتها الشخصية في خلق “تحول” مستدام في روتينها اليومي ونمط معيشتها وتحدثت عن تطبيق هذا التغيير ببطء على دوائرها الخارجية، مما أثر في النهاية على مجتمعها المحلي ككل. استخدمت إلهام تعاونية قرية البيوضة كمثال على التغيير السلوكي الإيجابي داخل المجتمع، لقيادة جلسة تقيمية مع المشاركين عن روح العمل المستدام وفلسفة مؤسساتهم البيئية الحالية

كانت السيدة كورينا فوس من كونست ستوف برلين ضيفة المؤتمر حيث تحدثت عن مؤسستها في برلين، وهي منظمة غير ربحية، تأسست في عام 2006. الهدف من كونست ستوف هو جمع وتخزين “القمامة” المفترضة لمواطني برلين لإعادة بيعها إلى الأطراف المهتمة، بما في ذلك الفنانين والمؤسسات الثقافية

وفي ختام المؤتمر، تم تشكيل مجموعة من الفاعلين الثقافيين الذين يمثلون مجالات مختلفة من القطاع لاتخاذ إجراءات استباقية في تطوير وتكييف مناهج بديلة لإدارة المؤسسة والفعاليات معاً.

ENGLISH

In early August 2022, Remote Closeness invited representatives of Jordanian art and cultural institutions to gather and discuss methods of environmental sustainability in the local sector. Representatives from the visual arts, music, film, theatre, tourism, education, INGO and cultural fields from both private and public sectors were present and in their discussions, focused on finding necessary and sustainable methods to connect the local art world to the Earth, planning events and working internally in a responsible and ecology-conscious manner.

Facilitating the day-long symposium was Elham Al Abbadi, an inspiring eco-agricultural expert based in the village of Bayouda who led the participants through a number of activities and discussions throughout the day. Elham shared her personal experience in creating a sustainable “life shift” in her day-to-day routine and how she then slowly applied this change to her outward circles, eventually influencing her local community as a whole. Using the Bayoudah Village Cooperative as an example of positive behavioural change within a community, Elham led a gap assessment session with the participants to evaluate their internal institutional culture in reference to eco-awareness and sustainable working ethos.

Another guest during the day was Corinna Vosse from Kunst-Stoffe Berlin was invited to share an inspiring talk about Kunst-Stoffe which is a non-profit organisation from Berlin, that was founded in 2006. The goal of Kunst-Stoffe is to collect and store the assumed “trash” of Berlin’s citizens to resell them to interested parties, including artists and cultural institutions.

As a conclusion to the symposium, a group of cultural actors representing different areas of the sector was formed to take proactive actions in developing and adapting alternate approaches to institution and event management together.