أفضل الممارسات الفنية

Best Practices

Aya Abu Ghazaleh | آية أبو غزالة

تصوير جورج الخوري
Photographs by George Al Khouri

تفاصيل الجلسة

ورشة نقاشية حول الممارسات التي نقوم بها كمنتجين للفن في استيديوهات الفنون المختلفة، للإجابة على الأسئلة التالية

 اهو تعريفك للاستدامة، وكيف تنتج أعمالا أكثر استدامة؟

ماهي الخامات الفنية التجارية الجاهزة لانتاج الاعمال الخاصة بك وما البدائل المقترحة لانتاجات أكثر استدامة؟

ماهي المواد التي تستخدمها لعرض عملك الفني؟

ماهي مواد التغليف الخاصة بعملك لغايات النقل والتخزين، ما المستخدم و ما البدائل التي تعتقد انها الافضل لتخفيف استهلاك المواد؟

عن الحوار

تاليا أبرز النقاط المستخلصة من الحوار الفني

خلال الجلسة النقاشية “أفضل الممارسات” طرحت العديد من التساؤلات حول الممارسات الشخصية والفنية و الإنتاج الفني البيئي، حيث تنوعت خلفيات الفنانين المشاركين في النقاش من رسم الديجيتال و/ أو اليدوي إلى تصميم المنتجات والموسيقى والهندسة المعمارية

اتفق الفنانين على أن الفنان بصفته الانسانية عليه دور شخصي تجاه البيئة ضمن ممارساته المختلفة في حياته اليومية، بينما عبر البعض على أن استهلاكنا وتأثيره على البيئة كأفراد وفنانين لا يقارن مع ما تفرزه الشركات الضخمة ولا نستطيع أن نغطي على هذا الضرر كأفراد

من ناحية أخرى طرح تساؤل حول ديمومة الأعمال الفنية وارتباط ذلك بقيمتها السوقية وهل سيكون هناك إقبال من المقتنين على اقتناء هذه الأعمال التي تنتج من مواد غير ضارة بالبيئة أو أنتجت من مخلفات لا يمكن إعادة تدويرها، اتفق الحضور على أن هذه الأعمال ستكون بالضرورة ذات قيمة أعلى بسبب ذلك، بينما اعترض بعضهم لأن بعض هذه الأعمال لانستطيع مقارنة عمرها وديمومتها بالأعمال المنتجة من مواد معالجة بالمصانع

واحدة أيضا من التساؤلات كانت حول عدم وجود المعرفة العلمية والمصادر أثناء الدراسة الجامعية التي تمكن الفنانين من إنتاج المواد من الصفر وتأثير الدراسة الدراسة الأكاديمية على تأطير المنتج الفني وقولبة أشكاله المختلفة ضمن نمط واحد. بينما عبرت احدى الفنانات عن وجود مثل هذه المعارف في تخصص الفنون التقليدية فيتعلمون أثناء دراستهم عن كيفية استخلاص الأحبار وصناعة الفرش واسطه العمل على سبيل المثال

 

عن الفنانة

 آية أبوغزالة ، من مواليد١٩٩١ عمان، فنانة متعددة الاتجاهات. تحمل درجة البكالوريوس في الفنون البصرية “الرسم والتصوير” والدراسات العليا في تخصص العلاج بالفنون من الجامعة الأردنية. حاصلة على عدة منح إنتاجية وإقامات فنية كما شاركت في العديد من المعارض الجماعية منها في الأردن، لبنان، البحرين، تركيا، فلسطين، الامارات، بريطانيا، ايطاليا، السعودية وأمريكا

English

Session details

Discussion session on sustainable practice as art producers answering the following questions and more:

  • ًWhat is sustainability for you? How do we reach it in our practice?
  • What are the available materials in the market for your art making? and what are the alternatives?
  • Display materials.
  • Packing your art to ship or storage. What do you use and how do you use less and smart alternatives?

About session

The following are the main points extracted from the technical dialogue.

During the “Best practices” discussion, many questions were raised about personal and artistic practices and environmental artistic production, as the backgrounds of the artists participating in the discussion varied from digital and/or hand painting to product design, music and architecture.

The artists agreed that the artist, as a human being, has a personal role towards the environment within his various practices in his daily life, while some expressed that our consumption and its impact on the environment as individuals and artists is not comparable with what is produced by large companies, and we cannot cover this damage as individuals.

On the other hand, a question was raised about the durability of artworks and their relationship to their market value, and whether there will be a demand from buyers to acquire these works that are produced from materials that are not harmful to the environment or produced from waste that cannot be recycled.

The attendees agreed that these works will necessarily have a higher value because of that, while some of them objected because some of these works cannot compare their life and permanence with works produced from materials processed in factories.

One of the questions was also about the lack of scientific knowledge and resources during university studies that enable artists to produce materials from scratch and the impact of academic study on framing the artistic product and moulding its various forms within a single style. While one of the artists expressed the existence of such knowledge in the field of traditional arts, so during their studies they learned how to extract inks and make brushes, for example.

About the artist

Aya Abu-Ghazaleh, born 1991 in Amman, is a multi-directional artist. She holds a bachelor’s degree in visual arts “painting and photography”, and a graduate degree in art therapy from the University of Jordan.  She received several production grants and participated in artistic residencies. Her work was exhibited in different group exhibitions, including in Jordan, Lebanon, Bahrain, Turkey, Palestine, UAE, UK, Italy, Saudi Arabia and America.

Follow