في هذا الحديث، ستقدم سارة الجزرة مسحاً عاماً لممارسات الفن المستدام في جميع أنحاء العالم العربي. وسيتضمن الحديث عرض أعمال فنية تستخدم مواد طبيعية مثل الخشب، والجلد، والنحاس، والطين، والأصباغ الطبيعية بدلاً من المواد الفنية الغربية مثل الطلاء الصناعي، واللوحات القماشية، ومسند الرسم، والفرش. في عمق هذا الحديث، تجادل الجزرة بأنه بسبب الميول الرأسمالية والاستعمارية انحرف الفن العربي عن تاريخه، حيث كان من الشائع أن يكون “مستداماً”. يتمتع الفن من المنطقة العربية بتاريخ طويل من التفاعل مع البيئة المحيطة المحلية خلال عملية الصنع على عكس اللوحات الحديثة (الغربية)، والتي يمكن اعتبارها نوعاً من التكنولوجيا نظراً لطبيعة موادها المركبة صناعياً بشكل أساسي
بالتركيز على بلدان مختلفة مثل المغرب، وفلسطين، والعراق، تسلط الجزرة الضوء على العوامل السياسية، والاجتماعية، والاقتصادية المتنوعة التي دفعت الفنانين للعمل من منظور مستدام، وإن كان ذلك دون أن يعرفوا بالضرورة أنهم يشاركون في “الاستدامة”. على سبيل المثال، شاركت مجموعة الرؤية الفلسطينية الجديدة عام 1987 في مقاطعة جميع المنتجات الإسرائيلية المستوردة كجزء من الانتفاضة الأولى، وعمل الفنان المغربي فريد بلقاهية مع المواد المغربية المحلية كاحتفال بالثقافة البصرية المغربية، بينما لجأ الفنانون العراقيون إلى استخدام المواد التي كانت متاحة محلياً خلال الثمانينيات بسبب العقوبات والحظر
باحثة مستقلة مهتمة بتاريخ الفن الأرشيفي في المنطقة، واستكشاف وتقصي تاريخ الفن العربي الحديث والمعاصر. تشمل خبرة سارة العمل على مجموعات فنية في معرض Fornaciai للفنون في فلورنسا، ومعرض كريم في عمان، وتعمل الآن مع Artzotic وهو معرض فني عبر الإنترنت. وهي حاصلة على بكالوريوس الآداب في تاريخ الفن من كلية ماريست في فلورنسا بإيطاليا
كمقيمة في مؤسسة محمد وماهرة أبو غزالة، أمضت الجزرة وقتاً في البحث في الفن العربي الحديث و الأرشيف المتعلق به، ونتج عن هذا البحث تنظيم سلسلة من جلسات العمل التي تركز على البحث التعاوني تحت عنوان “حول الأرشيف”
In this talk, Sara El-Jazara presented a general survey of sustainable art practices throughout the Arab world. The talk featured works of art utilizing natural materials such as wood, leather, copper, clay and natural dyes and pigments, rather than Western art materials, such as industrially manufactured paint, canvases, easels and brushes. At the heart of this talk, El-Jazara will argue that due to capitalism and colonialist tendencies, Arab art has strayed from its own history – in which it was common practice to be “sustainable.” Art from the region has a long history of interacting with the local surrounding environment in order to create as opposed to modern-day (Western) painting, which could be considered a sort of technology due to the heavily industrially manufactured nature of its materials.
Focusing on various countries such as Morocco, Palestine, and Iraq, El-Jazara will highlight the varied political, social, and economic factors that led artists to work through a sustainable lens, albeit without necessarily knowing they were taking part in “sustainability.” For example, the Palestinian New Vision Group of 1987 took part in a boycott of all Israeli imported products as part of the First Intifada, Moroccan artist Farid BelKahia worked with local Moroccan materials as a celebration of the Moroccan visual culture, whereas Iraqi artists resorted to using found materials during the 80s due to the sanctions and embargos.
Sara El-Jazara is an independent researcher interested in the archival history of art in the region and further exploring and probing modern and contemporary Arab art histories. El-Jazara has experience working with art collections at Fornaciai Art Gallery in Florence, Karim Gallery in Amman, and is now working with Artzotic, an online art gallery. She holds a Bachelor of Arts in Art History from Marist College in Florence, Italy.
As a resident at MMAG, El-Jazara spent time researching Modern Arab art and their archives, culminating into “Around the Archive,” a series of working sessions focused on collaborative research.
تصوير جورج الخوري
Photographs by George Al Khouri